fredag, mars 17, 2006

lokaltrafik

Jag saknar stockholms lokaltrafik. Spelar ingen roll att den är dyr... saknar den ändå.

Visst... det har blivit bättre här har jag hört, för bara ett par år sen så fanns det bara gula bussar och de gula bussarna är farliga... livsfarliga!

Under Pinochets tid så privatiserades allt i detta land. Det innebar att vem som helst kunde köpa en buss och starta en egen linje. Bussar är dock dyra, så de gjorde i stället om avgassprutande lastbilar till bussar... illa för miljön... och arbetade gjorde man på ackord, ingen utbildning behövdes. Tänk er då... gula avgasmonster som far fram i hög fart för att hinna med att plocka upp så många som möjligt på kortast tid, med prioritet på vuxna fullt betalande personer. Har hört många skräckhistorier om folk som fastnat i bussarna... aj!!

Nu har de dock insett att dessa gula bussar måste ur trafiken, både för folkets och miljöns bästa. Istället har de satt in en hög med fina gröna transantiagobussar, volvo så klart, som går bestämda turer, har ordentliga hållplatser och utbildade förare. Jag gillar! Planen är att det inte ska finnas några gula bussar kvar nästa år.

Just nu är det dock lite rörigt, för det finns ju inte bara en sorts buss... det finns gula, gröna, micros och collectivos... vilken ska man ta?? Micron är lite mindre, kommer fram på alla små trånga gator som finns här, och en collectivo är en taxi med bestämd rutt som åker när den är full.

Sen finns så klart metron också, som är väldigt fin, men tyvärr inget alternativ för mig eftersom den inte går ända hit och slutar gå redan vid 22.30. Sopigt!

Så ja... jag saknar stockholms lokaltrafik, trots konstanta stopp på gröna linjen och höga avgifter.

4 Comments:

Blogger Anders said...

Ecka!
Jag har stort nöje av din blogg!
Lokaltrafik är som ett sorts jämförande resereportage. Stockholmare som gnäller över Gröna linjen kan få sig en tankeställare. Vi har det rätt bra ändå...
Och lilla vardagsreflexionen över öl är puttrigt trevlig.
Inlägget "Tårta med ben" är vasst. Riktigt bra.
Tja, sådär kan jag fortsätta!...
/Anders

8:54 fm  
Blogger ecka said...

Anders!
Återigen tack för värmande ord. Jag hoppas att min blogg även i framtiden kommer vara ett nöje att läsa.

3:51 em  
Anonymous Anonym said...

Va klagar du på dom gula bussarna, dom var ju jätte coola. Totalt livsfarliga var dom i och för sig men man kom snabbt fram.
Jag var till och med i buss som började preja en annan buss en gång i jakten om att komma först till nästa hållplats.
Dom gula bussarna var som folkrace, fast man fick åka med. Med andra ord sport och transport på samma gång, aldrig hade man tråkigt.

Kram
Karl för tillfället i Sydney där bussarna kommer från fel håll när man skall gå över gatan vilket är ännu farligare.

1:29 fm  
Blogger ecka said...

Tja... folkrace eller ej... livsfarligt!!! Jag känner att jag ska hålla mig så långt bort från dem som möjligt. Kan hända att jag är trist... men jag vill behålla mitt liv... Tycker dock synd om dig som har bussar från fel håll... typiskt jobbigt!!!

2:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home