tisdag, mars 21, 2006

santiagotrafik

Nu ikväll, efter trevlig fika med Anna och Sarah, körde jag hem Anna ner till Nuñoa... då kom jag till insikt... mina dagar som bra bilförare är över, om jag någon gång har varit det...

Santiago är den enda storstaden som jag har kört riktigt mycket i. Visst... jag har kört bil i Stockholm å så... men det är lite skillnad. Här kör jag så gott som varje dag eftersom vi bor långt bort från den förträffliga lokaltrafiken, vilket även har lärt mig att hitta bra i denna gigant till stad. Tur!

Trafiken är dock totalt galen. Tutar gör man för minsta lilla. Respekterar inte övergångsställ, rödljus, stoppskyltar... eller något alls för den delen.

Det jag då kom till insikt med, när jag var ute och körde tidigare i kväll, var att jag har blivit bra på att köra bil här... jag har anpassat mig till Santiagos flow... jag har blivit en respektlös, tutande bilbitch... pekar med hela handen och blir irro när någon är osäker in i en rondell...

Humm... så är detta egentligen bra?? Nä... tror inte det... Men det får mig att överleva i trafiken här, vilket ju är tur! För jag räknar med att komma hem till Sverige en dag...