tisdag, april 18, 2006

Limachehelg

Nu är påskhelgen över och jag är tillbaka i Santiago igen sen i söndags. Har haft det sååå najs!

Min lilla bilfärd över till Limache visade sig bli underbar, blev tvungen att stanna och ta lite kort på den magsugande utsikten. Jag älskar bergen här! När jag kom fram till den lilla byn väntade en gigantoasado, grill grill grill! Gött! Släktingar och vänner till Anna och Daniel var där och vi åt å drack hela dagen.

En sak jag absolut inte kan förstå med Chile... varför måste man vara ute när det är snorkallt??? Nu är det rätt skönt och varmt på dagarna, men på kvällarna drar isvinden fram. I lördags gick vi vidare på en fest som en granne till Daniels föräldrar hade, och självklart stod vi ute. Turligt nog hade jag laddat med långkallingar, tröjor och tjocka sjalen... men det räckte inte... jag frös! Stort!! Nä... tycker gott man kan gå in när det börjar bli kallt ute, trots att jag har kylan i blodet. Drog dock inte på mig någon förkylning i helgen, så det är ju fint...

En annan grej med chilenska fester som är ganska intressant; sättet de pratar på. Nog för att jag inte förstår hälften av det de säger... även fast det börjar lossna nu... så blir det dubbelt så svårt när de fått alkohol i kroppen. Alla pratar i munnen på varandra och så fort jag börjat förstå vad de faktiskt pratar om, så byter de ämne. Ämnesomväxlingarna är snabba och ibland helt från det ena till det andra, finns ingen logik. Gäller även att prata så högt som möjligt och skratta massor däremellan. Alltså... inte helt lätt att följa med.

Annars... helgen... mys! Daniels föräldrar bor i ett underbart hus ute på landsbygden, det var verkligen roligt att komma ut och se. Trädgård fylld med avocadoträd, citroner, fikon, vindruvor och massa annat man bara kan drömma om i Sverige. I söndags åt vi god lunch innan vi åkte hem igen, riktig chilensk mat... typ pastel de något... som en blandning mellan paj och pudding. Gömde även lite påskägg för Daniels brorsbarn, här gömmer man faktiskt godis lite över allt i trädgården som de sen får springa runt och leta efter. Å så glada blev de!

Idag har jag annars mest njutit av dagen, haft spanska och druckit kaffe på Starbucks... yes Nadia, det finns Starbucks här!! Å till din andra fråga; visst, jag gillar Chile! Är lite svårt att komma in i det chilenska samhället, det har tagit mig ett tag... men nu känner jag mig hemma och trivs!

1 Comments:

Blogger ecka said...

Ja du... kan tänka mig att livslängden kan förkortas även i denna stad. Kanske du ska köpa en gasmask innan du kommer hit?!!?

1:25 fm  

Skicka en kommentar

<< Home