torsdag, april 20, 2006

otur!!

Jag har gjort det... jag är ett pucko... jag har kört på en annan bil!

Har väntat på den här dagen. Visste att det bara måste komma. Visste att någon dag så var det min tur. Trafiken här är ju trots allt galen.

Det dumma är dock att jag inte kan skylla på trafiken, vilket ju hade varit betydligt bättre. Idag var det helt enkelt jag som pratade lite för mycket med Anna, som satt bredvid mig, och tänkte lite för lite på vart jag egentligen svängde med bilen. Korkade, korkade jag.

Hade precis avslutat en trevlig fika, efter en annars ganska tröttsam dag fullmatad med spanskinlärning (ååå, vad jag längtar tills den dagen det bara flyter på när jag pratar). Skulle släppa av Anna... å där, precis utanför hennes hus, så hände det...

Det turliga är att det inte var speciellt illa. Skrapade egentligen bara bort lite färg på den andra bilen. Hade varit smitningsläge... men ägaren satt i bilen, så det var bara att gå ut och försöka klura ut hur olyckor fungerar i Chile.

Killen vars bil jag kört på visste inte heller riktigt hur man skulle göra, åka till polisen?? Kändes lite småjobbigt att åka till polisen för nåra repor i lacken, så det blev nummerbyte i stället. Imorgon är min uppgift att kolla upp hur försäkringarna fungerar här... jobbigt! Fylla i papper... jobbigt!!

Har annars en ganska rolig sak att berätta. Idag ringde en kille från universitetet, och jag har fått klartecken för att börja studera på Universidad Catolica i Augusti. Nu kan jag börja leta spännande kurser och sen är det bara att skriva in sig i slutet av juli.

Kommer inte ihåg om jag skrev om det tidigare, men jag besökte universitetet för ett par veckor sen och då kändes allt mest krångligt. Han jag träffade förstod inte varför jag inte var inskriven på stockholms universitet när jag inte har avslutat mina studier. Tror det tog en halvtimme att försöka förklara för honom att man inte behöver läsa ett program i Sverige; att man kan ta kurser på olika universitet och även göra avbrott i sina studier. Inte lätt...

Snäll var han i alla fall och nu har han ordnat så jag ska få börja läsa där. Blir underbart att få en naturlig ingång till det chilenska livet. Eftersom jag inte är här på något utbytesår kommer jag troligtvis få gå helt vanliga kurser, med helt vanliga chilenare. Äntligen!!!

Kanske inte bara otur idag... PUSS