tisdag, april 18, 2006

varning!!!

Det är egentligen ett ganska farligt land jag bor i, ett varningarnas land.

Under sommarmånaderna kunde man varje morgon på tvn se hur hög uv-strålningen var, som oftast var den på extrem. Nyheterna var upptagna med att varna om hudcancer och vikten av att ha hög solskyddsfaktor. När jag köpte solkräm tittade expediterna konstigt på mig när jag inte ville ha högre solskydd än åtta. Kanske var jag dum som inte använde högre, men turligt nog brände jag mig aldrig.

Nu har hösten kommit hit och luften blir sämre för varje dag som går. Idag när jag åkte hem från gymmet såg jag att luften låg som ett brunt lock över Santiago, inte helt bra. När jag sedan åkte ner till centrum för att träffa Anna och Sarah började halsen och ögonen klia på en gång. Illa!

På mornarna blir man inte längre varnad för uv-strålningen, nu är det luftförorening och som oftast är även den väldigt hög. Läste häromdagen om en undersökning som visat att Pudahuel, en av Santiagos mest förorenade delar, har 960 cancerfall om året... troligen orsakade av föroreningar.

Fick berättat för mig att det är som värst i juli, då är det farligt att ens gå ut vissa dagar. Gymnastiken blir inställd för barnen i skolan, och på tvn visar de sjukhusbilder på barn som sitter och får oxygen i väntan på läkaren. Folk är även varnade för att föda barn under vintern, det är viktigt att barnen får växa till sig lite innan de blir utsatta för den farliga luften.

Sen får man ju inte glömma risken för jordbävningar.

7 Comments:

Blogger Anders said...

Brunt lock över Santiago.
Den stad jag upplevt mest brunt lock över är Kairo.
Ha det!

2:23 fm  
Blogger Thérèse said...

Hu det där låter ju lite läskigt. Santiago ligger väl i en gryta omgiven av höga berg om jag inte minns fel. Jag har aldrig varit där. Så alla föroreningar stannar i "grytan" . Mexico City är likandant. Dom har ett maraton som går jättetidigt på morgonen ca 5 tiden eller nåt för att man ska slippa värsta avgaser.

Jag som tycker att Madrid har dålig luft..;)

5:18 fm  
Blogger Thérèse said...

Har läst lite. Intressant blogg du har. Jag läser gärna andra utlandssvenskar

5:19 fm  
Blogger Patricia said...

Hola!

Hittade din blogg genom Thereses blogg, och såg att du skriver från Chile!!! Så roligt!!! Jag var i Chile under tre veckor nu i december (tidigare också). Så kul att läsa om någon annans upplevelse av detta fantastiska land (bortsett från Santiagos smogg). Kikar in snart igen!

11:46 fm  
Blogger Patricia said...

Hola!

Hittade din blogg genom Thereses blogg, och såg att du skriver från Chile!!! Så roligt!!! Jag var i Chile under tre veckor nu i december (tidigare också). Så kul att läsa om någon annans upplevelse av detta fantastiska land (bortsett från Santiagos smogg). Kikar in snart igen!

11:47 fm  
Blogger Patricia said...

Hola!

Hittade din blogg genom Thereses blogg, och såg att du skriver från Chile!!! Så roligt!!! Jag var i Chile under tre veckor nu i december (tidigare också). Så kul att läsa om någon annans upplevelse av detta fantastiska land (bortsett från Santiagos smogg). Kikar in snart igen!

11:47 fm  
Blogger ecka said...

Välkomna hit och kul att ni läser!!

Jo, tyvärr finns det många städer här i världen med grova föroreningsproblem. Här i Santiago har de äntligen börjat ta det på allvar, men så klart tar det lång tid innan man ser stora förändringar. Sen är det också så, som du säger Therese, att Santiago ligger i en gryta. Ett faktum som det är svårt att göra något åt.

1:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home