onsdag, maj 24, 2006

hårklipp

Det blev hårklippning igår.

Innan klippningen hände något annat. Bilen brakade ihop. Just då önskade jag att min kunskap om bilar var lite större. Har verkligen inte en aning om hur en bil fungerar, är totalt tekniskt okunnig. Troligtvis var det bara någon säkring som gick, men ändå... vad gör man när det börjar ryka från instrumentpanelen??

Kom mig till frisören. Det är konstigt hur en sån vanlig sak som hårklippning kan skilja sig mellan olika länder...

Först var det en tjej som tog emot mig och satte på mig en svart rock. Blev inledd till ett rum där en annan person tvättade håret på mig. Fick sedan sätta mig vid en bar där de serverade kaffe medan jag väntade på att min frisör skulle bli klar. Vid baren kunde man surfa eller läsa tidningar... sitta vid en dator på frisörsalongen??

När det sedan blev min tur kom en tredje person och tog bort handduken från mitt huvud innan jag kunde sätta mig i stolen. Sen gick det fort... Frisören tog en snabb titt på hur jag såg ut. Frågade om han fick fria händer, vilket han insisterade på, för om jag inte var nöjd kunde jag komma tillbaka inom en vecka och klippa om det.

Efter en kvart var han färdig.

Stolbyte igen. Frisören sa till en stylist hur hon skulle fixa mitt hår. Det var alltså inte frisören själv som stylade håret efteråt. Hur konstigt??

Borde inte frisören själv fixa håret efteråt för att sedan kunna se helheten av klippningen?? Inte för att jag är frisör... men det låter i alla fall ganska logiskt.

Det viktigaste var dock att jag blev nöjd, och än så länge känns det bra. Får se om jag utnyttjar min ångervecka... men jag tror inte det... nu har jag kortrufs igen.

Att gå till frisören är förövrigt fantastiskt billigt här. Som oftast kostar det inte mer än runt 75kr... lite skillnad mot Sverige där man numer knappt kan hitta en bra frisör billigare än 450kr.

Nu ska jag snart hem till min spansklärare på lunch, lite avslutningsmys.

Ikväll blir det sushi!!!

2 Comments:

Blogger Nejma said...

Här i Marocko kostar en klippning runt 20 kr för kvinnor och 15 för män & barn. Det du! *s* Kostar det verkligen runt 450 spänn för en klippning i Sverige nu för tiden? Det känns som jag varit borta lääääänge nu.... Huvva!

/Nejma

4:41 em  
Blogger ecka said...

Vet inte om jag kanske har gått till fel frisörer när jag har klippt mig, men det känns som om jag har provat många och alla är lika dyra. Spelar ingen roll om de är duktiga eller ej, dyrt har det alltid varit. Dumt!

11:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home