tisdag, maj 30, 2006

polis

Pratade med en kompis om respekt för polisen. Vet inte... kanske bara är vi två. Men det känns som om de flesta i Sverige är ganska bra på att köra fort och illa, förutom om det är en polisbil i närheten. Skulle fallet dock vara så; att man helt plötsligt såg en enslig liten polis stående vid en vägkant, bromsar man fortare än man hinner blinka.

Här skrattar de nästan åt en om man pratar om vilken respekt man har för poliserna. Den där känslan som kommer krypande vid synen av en polis... hjälp, jag har inte gjort något... lovar!!!!

Idag åkte jag bakom en trög gammal polisbil i några kilometer. Min första tanke var... attans... nu kan jag inte köra om... prutt! Sen åkte polisen förbi en kille som skjutsade en annan på moped utan hjälm, utan att ens bromsa in... Oj vad jag hade åkt fast om jag kört om polisen... eller kanske inte!!!

Fast är det respekt egentligen?? Att endast följa hastighetsbegränsningarna när polisen kan se dig... Men å andra sidan är det även känslan man får, eller jag får, så fort jag ser en polis. Som förra sommaren när jag blev stoppad för blåskontroll... nervositeten var nära att framkalla en ordentlig kräkning. Detta trots faktumet att jag inte hade något som helst att oroa mig för, och polisen var mycket snäll och sympatisk. Konstigt tycker jag...

Aj då... hamnade lite i mitt trafiktema igen... puss puss