hett ämne
Bussarna är ett hett ämne just nu. Häromdagen togs 817 micros ur bruk.
Jag skrev i ett tidigare inlägg om alla olika bussar som finns här i Santiago. För några år sedan startade ett projekt, Transantiago, för att förbättra trafiken här i Santiago. Själv tycker jag att det är bra, de gula avgassprutande microsarna byts ut mot fina volvobussar med utbildade förare och tunnelbanesystemet byggs ut. Men självklart finns det en annan sida av historien...
I centrum har det nu i veckan varit protester mot Transantiago.
Bussarna som blir bortbytta är privata och ägarna står nu inför frågan vad de ska göra med dem. Nu har de ett gäng bussar som ingen vill ha, står bara och skrotar utan att dra in några pengar och chaufförerna som inte har gått över till att jobba för Transantiago står utan jobb.
Inte bara busschaufförerna protesterar, även de som lever av att sälja saker på gatan. Tidigare har de dragit in stora delar av sin vinst genom att hoppa på olika micros och sälja saker till långtpendlande människor. På de nya bussarna är de förbjudna. Inte bara försäljarna protesterar mot detta, även resenärerna som är vana vid att göra vissa inköp på bussen. Kanske handla grönsakerna man inte har hemma, eller en dricka om man är törstig.
Ett annat ämne är busshållsplatserna. Tidigare har man kunnat gå ut på gatan, vänta och sträcka ut handen så fort bussen kommer. Har varit farligt både för gångare och bilister eftersom man aldrig vet om bussen stannar eller ej, och helt plötsligt kan den stanna utan förvarning. Nu måste man gå till hållplatsen för att få komma med bussen. Många tycker att detta är obekvämt, kanske har de långt att gå till hållplatserna.
En annan sak är förvirringen. Det tar tid att vänja sig vid nya bussar, många vet inte vilken buss de måste ta för att komma fram. Alla nya bussar har heller inte kommit i bruk och därför kan man vara tvingad till fler bussbyten än tidigare, vilket kan förlänga en annars tillräckligt lång bussresa på två timmar. Det finns verkligen människor här som spenderar sin tid med att åka buss när de inte arbetar och får en fritid över på ett par timmar. Avstånden är stora, väldigt stora.
Sen sägs det även att de nya bussarna är dyrare att åka med. Jag är inte helt säker på priset, men jag tror att en resa med de nya bussarna kostar 350 pesos medan micron kostar 200 pesos. Låter inte som någon stor skillnad, typ 2kr, men för en person som inte tjänar mer än 150 000 pesos, 2000kr, i månaden är det ganska mycket.
Det är inte helt lätt att försöka förändra en stad över en natt. Men jag hoppas att de gamla busschaufförerna hittar andra jobb, att försäljarna finner inkomst någon annan stans och att resenärerna ser fördelarna i stället för nackdelarna.
Sen vore det ju inte fel om minimilönen höjdes så folk slapp jobba dubbelt för att kunna försörja sin familj...
Jag skrev i ett tidigare inlägg om alla olika bussar som finns här i Santiago. För några år sedan startade ett projekt, Transantiago, för att förbättra trafiken här i Santiago. Själv tycker jag att det är bra, de gula avgassprutande microsarna byts ut mot fina volvobussar med utbildade förare och tunnelbanesystemet byggs ut. Men självklart finns det en annan sida av historien...
I centrum har det nu i veckan varit protester mot Transantiago.
Bussarna som blir bortbytta är privata och ägarna står nu inför frågan vad de ska göra med dem. Nu har de ett gäng bussar som ingen vill ha, står bara och skrotar utan att dra in några pengar och chaufförerna som inte har gått över till att jobba för Transantiago står utan jobb.
Inte bara busschaufförerna protesterar, även de som lever av att sälja saker på gatan. Tidigare har de dragit in stora delar av sin vinst genom att hoppa på olika micros och sälja saker till långtpendlande människor. På de nya bussarna är de förbjudna. Inte bara försäljarna protesterar mot detta, även resenärerna som är vana vid att göra vissa inköp på bussen. Kanske handla grönsakerna man inte har hemma, eller en dricka om man är törstig.
Ett annat ämne är busshållsplatserna. Tidigare har man kunnat gå ut på gatan, vänta och sträcka ut handen så fort bussen kommer. Har varit farligt både för gångare och bilister eftersom man aldrig vet om bussen stannar eller ej, och helt plötsligt kan den stanna utan förvarning. Nu måste man gå till hållplatsen för att få komma med bussen. Många tycker att detta är obekvämt, kanske har de långt att gå till hållplatserna.
En annan sak är förvirringen. Det tar tid att vänja sig vid nya bussar, många vet inte vilken buss de måste ta för att komma fram. Alla nya bussar har heller inte kommit i bruk och därför kan man vara tvingad till fler bussbyten än tidigare, vilket kan förlänga en annars tillräckligt lång bussresa på två timmar. Det finns verkligen människor här som spenderar sin tid med att åka buss när de inte arbetar och får en fritid över på ett par timmar. Avstånden är stora, väldigt stora.
Sen sägs det även att de nya bussarna är dyrare att åka med. Jag är inte helt säker på priset, men jag tror att en resa med de nya bussarna kostar 350 pesos medan micron kostar 200 pesos. Låter inte som någon stor skillnad, typ 2kr, men för en person som inte tjänar mer än 150 000 pesos, 2000kr, i månaden är det ganska mycket.
Det är inte helt lätt att försöka förändra en stad över en natt. Men jag hoppas att de gamla busschaufförerna hittar andra jobb, att försäljarna finner inkomst någon annan stans och att resenärerna ser fördelarna i stället för nackdelarna.
Sen vore det ju inte fel om minimilönen höjdes så folk slapp jobba dubbelt för att kunna försörja sin familj...
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home